-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11599 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا محرم بودن مملوكان شامل خدمتكاران كه امروز در منازل كار ميكنند، هم ميشود، چرا؟

مسئل? عبد و كنز ، اسيران جنگي بودند كه در جنگ بين اسلام و كفر اسير ميشدند. دولت اسلامي درصورت صلاحديد براي اين كه هم بر دولت خرجي اضافي تحميل نكند و هم پولي به بيت المال برسد، اسيران را به افراد مسلمان ميفروخت. اسيران(اعم از مرد يا زن)در خان? مولاي خويش به كار و تلاش ميپرداختند و در جامعه اسلامي با مسائل ديني آشنا ميشوند، چنان كه بسياري از آنان مسلمان ميگشتند، نيز كنترل ميشدند.

از جمله احكام فقهي كنيز اين بود كه به مولاي خويش حلال بود، ولي زنان خدمتكار مسلماني كه در خان? فردي كار ميكنند، مزد ميگيرند، احكام كنيز را ندارند. اينان زنان آزاد? مسلماني هستند كه به كار و تلاش براي درآوردن مخارج خود و فرزندان مشغولند. اين زنان مانند ديگر زنان مسلمان نامحرم هستند و احكام كنيز بر آنان جاري نميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.